FORENINGSPORTAL Foreninger i Flå

Flå Historielag

Flå Historielag arbeider for å holde minnene fra fortiden levende blant folk! Lagets utflukter og medlemsmøter har temaer som viser hva tidligere tiders innbyggere i Flå arbeidet med - hvordan arbeidet foregikk, hvilke redskaper som ble anvendt, og hvilken historisk sammenheng vi står i. Vi ser på skogbrukshistorie, landbrukshistorie, slektshistorie, krigshistorien og vikingtiden - samt mye mer! Alle er velkomne som medlemmer.

For å bli medlem av Flå Historielag må man betale en årskontingent på NOK 150,00. Historielaget har VIPPS nr. 803911 og bankkonto nr. 2351.67.52009. Skriv en melding om at du ønsker å bli medlem!

Eventuelle innbetalinger for å delta i turer m.m betales på samme måte.

Flå Historielag har hatt turer til Rimestampen i Flå, Gulsvik Jernbanestasjon, Fløtningsanlegget Buvatn-Frisvatn i Gulsvik, krigsskueplassen på Haglebu, Statens Kartverk og Heimefrontmuseet på Norderhov.

I 2024: Det blir en orientering om Flå Kirkes historie 25. mai. Ellers planlegges sommertur til Fossesholm Herregård i juni og en annen tur til Veneli Kultursti på eftersommeren.

Flå Historielag er i ferd med å definere et prosjekt om restaurering og rehabilitering av Tormmaldsaga i Sørbygda.

Varaordfører Tor Egil Buøen fortalte om sine erfaringer som lokalpolitiker i en periode med store omveltninger i Flå, inkludert opprettelsen av Bjørneparken, kjøpesenteret, hotellet og Jakt- og Fiskesenteret.

Påtenkte temaer for flere, fremtidige medlemsmøter med innledere/foredragsholdere, er blant annet et foredrag om stavkirker; de lokale telefonsentralene (og/eller grendeskolene og dagligvareforretningene); og matkultur i Flå.

Dato Kl. Tittel Sted
25.05.2024 14:00 Flå Kirkes historie Flå Kirke